صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۵۰۴۳۰

نشست خبری رئیس جمهور| رئیسی: دولت ۵ هزار کارگاه و کارخانه تعطیل و نیمه‌تعطیل را احیا کرد

نشست خبری آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری صبح امروز با حضور اصحاب رسانه آغاز شد.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور صبح امروز (سه‌شنبه، ۷ شهریورماه) در نشست خبری که مناسبت هفته دولت برگزار شد، گفت: از اصحاب رسانه تشکر می‌کنم که همواره دولت را در اطلاع رسانی و انعکاس اخبار اقداماتش یاری می‌دهند و بخشی از رسانه‌ها با نقدهای منصفانه خود به دولت کمک می‌کنند.

نشست خبری رئیس‌جمهور آغاز شد

وی ضمن تشکر از اصحاب رسانه، ادامه داد: ارتباط دولت با اصحاب رسانه را یک ضرورت می‌دانم که همواره برای تبیین نظر دولت‌مردان برای مردم عزیزمان و انعکاس مردم عزیز به دولت‌مردان فعال هستند و این می‌تواند ارتباط دوسویه و دوجانبه باشد که مردم و مسئولان را همواره با یکدیگر مرتبط کند تا بیش از پیش در جریان دغدغه‌ها و مشکلات مردم باشند.

رئیسی: کارمان را در دولت با کسری بودجه و شرایط حاد کرونایی آغاز کردیم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت دو سال قبل کار خود را در حالی آغاز کرد که شرایط و وضعیت کشور در یک وضعیت خاص قرار داشت، تصریح کرد: در آن شرایط که یک شرایط کرونایی، شرایط اقتصاد با کسری بودجه، تورمی و با کاهش کالاهای اساسی و مسائلی از این دست بود، برخی از صاحب نظران و دولت مردان گذشته با تردید می‌گفتند که دولت چگونه می‌خواهد این شرایط را مدیریت کند و وضعیت را به پیش ببرد.

وی افزود: ما با توکل به خداوند متعال و اعتماد به داشته‌های بسیار ملت و کشور و برخورداری از نیروهای جوان و کارآمد فعالیت را آغاز کردیم. شاید این ناباوری برای دشمنان ما و برخی دیگر وجود داشت اما از جایی که ما ظرفیت‌ها را برای کشورمان فراوان می‌دانیم و معتقد هستیم با تغییر گفتمان که در این دولت پیش آمد که یک بازگشت به مردم و با مردم بودن است، شرایط رو به بهبودی گذاشت.

کسری بودجه 480 هزار میلیارد تومانی جبران شد

رئیسی، گفت: دوم با نگاه به داشته‌ها و ظرفیت‌هایی که در داخل کشور وجود دارد، نگاه به ظرفیت‌های داخلی و رجوع به داخل که این گفتمان می‌تواند بسیاری از مسائل را در کشور حل و فصل کند.کار دولت با این نگاه آغاز شد ما شرایط‌مان به گونه‌ای شد که با کمک مومنانه مردم کادر درمانی و بهداشتی وضعیت و شرایط کرونایی در مدت کوتاه تغییر کرد. وضعیت کسری بودجه با رقم نزدیک ۴۸۰ هزار میلیارد تومان که می‌توانست برای کشور مشکل ایجاد کند با ایجاد منابع در اختیار در کشور کسری بودجه جبران شد.

وی  ادامه داد:‌ وضعیت تورمی قریب به ۶۰ درصد به ۴۶ درصد فعلی تبدیل شد. وضعیت کالاهای اساسی به نحوی اطمینان بخش شد که در همه اقسام کالاهای اساسی اطمینان حاصل شد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه شرایط کسب و کار، تحصیل و تلاش در کشور به گونه متفاوت رقم خورد، خاطرنشان کرد:‌ این شرایط به نحوی که رشد اقتصادی در ۱۴۰۰ برخلاف گذشته ۴ درصد و بیش از آن را نشان داد. این اتفاق در ۱۴۰۱ نیز تکرار شد و رشد اقتصادی ۴ درصد شد که نشان دهنده این بود که امید در کشور ایجاد شده است.

تورم تولید 103 درصدی به 30 درصد کاهش پیدا کرد

رئیسی گفت: تورم تولید ۱۰۳ درصدی به ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد. رشد ماشین آلات تولید در کشور ۱۹ درصد شد و رشد تولید نیز به رقم ۶ درصد افزایش پیدا کرد.

رئیس دولت سیزدهم با اشاره به پیشرفت کشور در همه عرصه‌ها، عنوان کرد: همه شاخص‌ها نشان‌دهنده رشد تلاش و پیشرفت بود وضعیت اشتغال که بسیاری نگران آن بودند به رقم ۸.۲ درصد رسید. ۲۳ استان کشور اعلام می‌کنند که در استان آن‌ها نشان می‌دهد که شرایط کاملاً متفاوت شده است. البته ما در یک سوم استان‌های کشور طبق شاخص‌ها همچنان نگران شرایط بیکاری هستیم. اما اشتغال ایجاد شده و میزان احیای کارگاه‌ها و کارخانجات نیمه تعطیل و تعطیل به رقم ۵ هزار عدد رسید و فعال شد.

وی افزود: فعال‌شدن 5 هزار کارگاه و کارخانه تعطیل و نیمه تعطیل در کشور یعنی تولید و اشتغال در کشور فعال شده و زمینه کار تلاش و فعالیت در بخش‌های مختلف ایجاد شد. این شاخص‌ها نشان می‌دهد که کارها و ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد و تلاش‌هایی که در کشور انجام شده است جواب داده و پس از این هم جواب خواهد داد.

رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به اقدامات دشمن علیه ایران، بیان کرد: دشمن تلاش کرد تا دو راهبرد را دنبال کند؛ نخست، منزوی کردن ایران اسلامی در جهان و دوم، مایوس کردن مردم داخل ایران.

وی ادامه داد:‌ دشمن این دو راهبرد را با اجرای فعالیت‌هایی دنبال کرد و در هر راهبرد شکست خورد. اما، دشمن در منزوی کردن ایران شکست خورد.

رئیسی با بیان اینکه ما در ابتدا اعلام کردیم که موضوع برجام نه اولین پرونده مورد پیگیری ما است و نه آخرین آن خواهد بود، خاطرنشان کرد: ما پرونده‌های متعددی در مسائل خارجی و سیاست خارجی داریم که همه آن‌ها در دستور کار دولت قرار دارد و همه آن‌ها را به طور همزمان دنبال می‌کنیم. ما مسئله ارتباط با همسایگان را در کنار این موضوع دنبال کردیم و در این حوزه موفق شدیم تا ارتباط با همسایگان، کشورهای اسلامی، همسو و ... را دنبال کردیم و موفق شدیم.

وی افزود: سطح روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری ما با کشورهای همسایه و همسو بسیار متفاوت شده است به نحوی که شاهد رشد ۱۴ درصدی در روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه هستیم.

رئیس‌جمهور،‌ گفت: در ارتباطات تجاری منطقه و کار تجاری که برخی معتقد بود که نمی‌توان آن‌چنان کاری انجام داد. کار تجاری در این دولت رکورد زد و معلوم شد که ظرفیت‌های بسیاری در این کشور وجود دارد و می‌توان این ارتباطات را با آمریکای لاتین، آفریقا و بسیاری از کشورهای آسیایی با فعال شدن در اتحادیه اوراسیا، عضویت در شانگهای و اخیراً با عضویت در بریکس نشان داد که ایران اسلامی ظرفیت و جایگاه دارد و دشمن در راهبرد منزوی کردن ایران اسلامی موفق نشده است.

رئیسی گفت: توانستیم ارتباط با کشورهای اسلامی که دچار وقفه شده بود را دنبال کرده و موفق شویم.ارتباط با کشورهای همسو را نیز دنبال کردیم سطح روابط سیاسی، اقتصادی و  تجاری ما با کشورهای همسایه و کشورهای همسو بسیار متفاوت شد.

رئیس جمهور تاکید کرد: 14 درصد شرایط تجاری و اقتصادی کشورمان با همسایگان  کاملاً با دولت قبل متفاوت شده است. در ارتباطات تجاری منطقه و کار تجاری که برخی معتقد بودند که نمی‌شود انجام داد رکورد خوبی در این دوره صورت گرفت و معلوم شد که ظرفیت‌های بسیار بالایی وجود دارد. 

وی افزود: وضعیت سیاسی و تجاری و اقتصادی کشورمان نشانگر آن است که دشمن در این راهبرد هم موفق نبوده است. در حوزه ناامید کردن و مأیوس کردن مردم هم دشمن با شکست سنگینی روبرو شد. همانطور که یادتان است هنوز از دولت چند ماهی نگذشته بود که یک حمله سایبری سراسری به پمپ بنزین‌ها صورت گرفت و در سراسر کشور می‌خواستند مشکل ایجاد کنند و مردم را عصبانی کنند اما مردم بسیار هوشیارانه و با بصیرت و دشمن را ناکام گذاشتند.

غربی ها میز مذاکرات را ترک کردند و به اغتشاشات دل بستند

وی تاکید کرد: رهبری معظم انقلاب اسلامی در دانشکده افسری فرمودند احساس دشمن این شده است که ایران در همه حوزه‌ها در حال پیشرفت است و رو آورده‌اند به ایجاد اغتشاش و تصورشان آن بود که با اغتشاش می‌توانند کار را دنبال کنند حتی میز مذاکره را غربی‌ها ترک کردند و دل بستن به اغتشاشات و فکر می‌کردند که در اغتشاشات می‌توانند اهدافشان برسند.

رئیس جمهور اظهار داشت: وقتی که  اغتشاشات با حضور مردم و کمک مردم و دشمن را ناکام گذاشتند آنها بلافاصله پیام دادند که ما می‌خواهیم برگردیم به میز مذاکره و مجدد مذاکرات را آغاز بکنیم. ناامید شده‌اند که بتوانند اهدافشان را در اغتشاشات دنبال بکنند. دنبال ناامید کردن مردم بودند. مردم نیز در این رابطه هم آنها را ناکام گذاشتند یعنی در عرصه ناامید کردن مردم و هم در عرصه منزوی کردن کشور شکست خوردند.

وی گفت: بسیاری تلاش می‌کنند به نحوی اطلاع رسانی کنند یا جلوه بدهند که ناامیدی را القا کنند و بگویند که شما نمی‌توانید اما کارهای بزرگی انجام شده است؛ در پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی که بهره‌برداری آن آغاز شد یکی از جلوه‌های ما می توانیم است. آمدند قرارداد بستند و در شرایط تحریم ایران را ترک کردند و تصور کردند که کار روی زمین می‌ماند اما متخصصین ایرانی نشان دادند که کار روی زمین نخواهد ماند. لذا باید گفت که دشمن نیز در این حوزه نتوانست کار خود را پیش ببرد.

رئیسی  افزود: برای رفع ناترازی در حوزه برق، آب، گاز و بانکی هم برنامه‌ریزی کردیم. برنامه توسعه هفتم برای همه این ناترازی‌ها برنامه‌ریزی شده است که چگونه تراز شود. در حوزه برق، ۲۲ هزار مگاوات ناترازی برق داشته‌ایم که ۷ هزار مگاوات جبران شده است.

در ادامه خبرنگاران سوالات خود را از رئیس جمهور پرسیدند:

خبرنگار روزنامه جوان در این نشست در سوالی از رئیس جمهور پرسید: آقای رئیس جمهور، مشخصاً دو سال از عمر دولت سیزدهم گذشته است، در این دو سال  دولت علی‌رغم همه فشارها و محدودیت‌هایی که وجود داشت، عملکرد قابل قبولی از خودش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برجای گذاشت، اما بررسی منتقدان حضرت عالی مشخصاً جریان اصلاح‌طلب نشان می‌دهد که این عملکرد و دستاورد نه تنها مورد توجه قرار نگرفته، بلکه سانسور هم شده است. ما با سال‌هایی مواجه بودیم که رشد منفی اقتصادی در کشور و آرزوی دولتمردان رشد صفر بود، اما عملکرد دولت سیزدهم، خصوصا در حوزه اقتصادی، نرخ رشد تورم مهار شده، در حوزه فرهنگی هم تبدیل به رونق فرهنگی شد، ولی همه اینها سانسور شدند. بلکه تخریب و تمسخر نیز شده است. در این دو سال با رویه جریان اصلاح‌طلب و منتقدان خودتان در تخریب، توهین و تمسخر دستاوردهای دولت، چگونه کنار آمده‌اید؟

رئیس جمهور: انصاف نسبت به دیگران بسیار خوب است و با انصاف نگاه کردن خیلی مهم است، اشکالی ندارد همراه با نقد باشد، اما باید ببینند آنچه انجام شده و آنچه دولت تحویل گرفته بود. ممکن است در یک حوزه هم دولت موفق نشود و یا یک دستگاه موفق نشود، اما ما بنا داریم شفاف به مردم بگوییم در این حوزه بودجه تامین نشده یا کم‌کاری شده، یا مشکل دیگری بوده است.

در بین همه احزاب، گروه‌های سیاسی اختلاف نظرها طبیعی است، من هم روش و منش‌ام در دوره مسئولیت این است که احساس می‌کردم نگاه‌های مختلف در کشور وجود دارد، اما نباید نسبت به منافع ملی بی‌توجه بود. ما نقطه اشتراک داریم نسبت به همه منافع ملی. نقطه مشترک ما منافع مردم است و باید اشتراک نظر داشته باشیم. آنجا هم که نقصی وجود دارد طبیعتا موردی ندارد که نقد شود. با نگاه «ما می‌توانیم» مشکلات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حل کنیم. اما دولتی نیستیم که بیاییم مشکلات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به مردم منتقل کنیم.

ما آمده‌ایم که مشکل جامعه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به گردن بگیریم و حل کنیم، نه اینکه اگر با مشکلی مواجه شدیم، جامعه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با دغدغه‌های خودمان نگران کنیم. بنده روشم این است که در مسائل مختلف به هیچ وجه حق نگران کردن مردم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نداریم. چرا! واقعیت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به مردم می‌گوییم، اما بنای ما بر حل مشکل است.

دوم، از جلوی مشکلات بدون حل آن ها رد نمی‌شویم. اگر چاله‌ای موجود شد، باید چاله را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حل کرد و چالش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باید شناسایی و رفع کرد. ما با چنین نگاهی به دنبال حل مشکلات هستیم. نگاه ما، حل مسئله است و معتقدیم به همه دوستانی که دغدغه‌مند انقلاب و نظام هستند می‌گویم، حتما با انصاف بنویسید و نظر دهید. باز هم ما منتظریم که نگاه اصحاب رسانه، نگاه انصاف و منصفانه باشد، در عین اینکه از دولت نقدی داشته باشند.

خبرنگار خبرگزاری ایرنا نیز در ادامه این سوال را پرسید: برخی اعتقاد داشتند از مرکز و ستاد و به صورت ستادی می شود کشور را اداره کرد و به نکگاه چشمی اعتقاد داشتند، ولی نگاه شما سفرهای استانی و ارتباط با مردم بوده است،  تجربه دو ساله شما چطور بوده است و آیا این روند را ادامه خواهید داد؟

رئیس جمهور: برخی آن اوایل به بنده در مورد سفرهای استانی انتقاد می‌کردند و بنده هم گفتم 6 روز تهران و یک روز کار استانی. یعنی 6 روز کار ملی و یک روز کار نگاه به استان‌ها. باور بنده هم این است که حتما رفتن به استان و دیدن مسائل و شنیدن سخنان مردم، کمک می‌کند به دولت.

تاکنون هم تجربه نشان داده است، همین طور بوده است و مرسوم است که می‌گویند «شنیدن که بود مانند دیدن» بله، می‌شود در تهران نشست و یک گزارشی برای بنده بیاورند و وضع یک استان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شرح بدهند. در حال حاضر هم ابزار اطلاعاتی و ارتباطی خیلی زیاد است و خیلی راحت می‌شود مسائل را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ منتقل کرد و با فیلم و مستندسازی می‌شود خیلی کارها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام داد. اما به نظر من حضور در استان‌ها و دیدن نقص کار، بسیار به انسان حس می‌دهد. به همکاران خود هم توصیه کرده‌ام حس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بروید در میدان پیدا کنید و حتما در میدان بودن می‌تواند حس بیشتری بدهد و مشکلات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رفع کند.

من از این جهت بسیار استفاده کردم و توصیه بنده به همه همکارانم در سراسر کشور این است که عین این کاری که بنده انجام می‌دهم، وزرا انجام بدهند. عین این کار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ استانداران در سفرهای استانی انجام بدهند. بنده که به بعضی نقاط در استان‌ها که رفته‌ام، گفتند ما در اینجا فرماندار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم ندیده‌ایم و فقط بخشدار آمده، خب، این برای مردم مهم است که یک مسئول به آنجا برود، مسائل را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بشنود و پیگیری کند.

صرف رفتن به استان‌ها برای ما مسئله نیست، مهم رفع مشکلات است و رفتن به همراه مصوبات و پیگیری آن مهم است. بنده این نکته را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم بگویم که ما پیگیری مصوبات سفرمان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم مدیر دستگاه و هم استاندار برعهده دارد و هم معاون اجرایی رئیس جمهور برعهده دارد و از چند جانب برای آنچه گفته شده حل بشود و یک موضوع به نتیجه برسد.

خبرنگار راشا تودی نیز پرسید: برخی ناظران نقش سازمان بریکس و سازمان همکاری شانگهای در کمک به اقتصاد ایران از فرار یا نجات از تحریم‌های غرب را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بسیار کم‌رنگ تعریف کرده‌اند و باور دارند که تنها راه نجات اقتصاد ایران، ایجاد روابط نزدیک‌تر با کشورهای غربی و رفع تحریم‌ها است، پاسخ شما به این موضوع چیست؟

رئیس جمهور: ما میز مذاکره را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای رفع تحریم‌ها ترک نکردیم. دیگران ترک کردند، خودشان هم پشیمان شدندو اعلام کردند که آمادگی داریم برای ادامه بحث، این نکته اول. بنده گفتم در مقدمه سخن که فقط پرونده رفع تحریم‌ها، تنها پرونده ما نبود. ما پرونده‌های متعددی داشتیم. پرونده ارتباط با کشورهای همسایه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشتیم. یکی از پرونده‌هایی که در دست اقدام داشتیم، عضویت در ائتلاف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بود که جمهوری اسلامی با ظرفیت بالایی که دارد، می‌تواند ایفای نقش کند و شانگهای یک ائتلاف منطقه‌ای است، در منطقه آسیا و بسیار نقش‌آفرین است. هم در حوزه اقتصادی و هم حوزه‌های اجتماعی و نسبت به مسائل امنیت و صلح هم بسیار نقش‌آفرین است.

ارتباط با زیرساخت‌های شانگهای و آسیا برای ما بسیار اهمیت دارد. اینکه برخی می‌گویند ما راهکار برون‌رفت از مشکلاتمان، آن است که فقط آمریکایی‌ها و یا چند کشور اروپایی به ما لبخند بزنند، بنده بارها گفته‌ام و باز هم تکرار می‌کنم؛ ما منتظر لبخند آن‌ها نخواهیم ماند و ما اقتصاد کشور و زندگی مردم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به اینکه آن‌ها بخواهند اراده کنند، متصل نمی‌کنیم.

یک امکان بسیار خوبی به نام ائتلاف جهانی بریکس وجود دارد، ائتلاف منطقه شانگهای و عضویت در این ائتلاف‌ها حتما می‌تواند در مقابل یک‌جانبه‌گرایی آن‌ها نقش‌آفرینی کند و اقتصادهای زیادی در بریکس عضو هستند و اقتصاد ایران هم کنار این اقتصادها حتما می‌تواند تأثیرگذار باشد و ایران یک کشور بسیار با ظرفیتی است.

ایران را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کشورهای دیگر خوب می‌دانند که جایگاه ژئوپلتیکی آن بسیار مهم است و کشورهای خلیج فارس و آسیای مرکزی که در کنار ایران هستند و ظرفیت‌های منحصربه‌فردی که ایران دارد، دیگران می‌دانند که کشور ما دارای چه ظرفیت‌هایی است و ما هم ظرفیت ایران را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ظرفیت بالایی می‌دانیم و عضویت ایران را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در ائتلاف بریکس و ائتلاف شانگهای بسیار مؤثر می‌دانیم و تأثیر هم دوطرفه است و هم تأثیر برای آنها دارد و هم تأثیر برای ما.

ما مسئله رفع تحریم‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم در جای خود دنبال می‌کنیم، اما منتظر اینکه آنها بخواهند برای ما تصمیم بگیرند، نمی‌مانیم.

خبرنگار روزنامه شرق از رئیس‌جمهور سوال کرد: ما با فضایی در جامعه روبرو هستیم که با توجه به جمع گسترده مدیران جناحی که در دولت شما به‌کار گرفته شده، از جمله امام صادقی‌ها و پایداری‌ها و همچنین از نگاه کارشناسان، سطح کارآمدی مدیران تصمیم‌ساز و اجرایی در دولت شما به سمتی نبوده است که بتواند بحران‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کنترل کند و این فضای ملتهب را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کاهش بدهد و ما به سمت یک دوقطبی‌سازی منحصربه‌فردی در جامعه حرکت می‌کنیم که در سال‌های اخیر نظیر نداشته است، من این سؤال را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از شما بپرسم، دختر شما در زمان انتخابات گفتند که پدر بنده قرار نیست که دیوار بکشند، قرار است پل بسازند. به زعم دختران پل ساخته‌اید یا به زعم کارشناسان و منتقدان دیوار کشیده‌اید؟

رئیس جمهور: نکته اول در پاسخ به این سؤال این است که نسبت به التهاب در جامعه خیر، ما این التهابی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که شما گفتید را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ معتقد نیستیم. التهاب در طرف مقابل و در طرف دشمن است. دشمن ملتهب است. در جامعه ما اختلاف نظر هست، اما جامعه دارای انسجام است و این التهاب و دوقطبی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آنها دارند القا می‌کنند و می‌خواهند حوزه‌های مختلف را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دوقطبی کنند، اما شناختی که ما از جامعه داریم، جامعه ما نقاط اشتراک بسیاری دارد، ضمن اینکه نقاط اختلافی هم وجود دارد و اشکالی هم ندارد و اینکه نقاط اختلافی باشد، هیچ اشکالی ندارد و با سخن و بحث، این التهابات کاهش پیدا می‌کند. لذا التهاب را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ معتقدیم در جریان مقابل وجود دارد.

آن‌هایی که در مقابل ایران ایستاده‌اند ملتهب هستند و می‌گویند چه کار کنند با یک کشور در حال پیشرفت و با یک مردم بسیار مصمم و با مردمی که دغدغه کشورشان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارند و دشمن در این موضوع مستأصل است و التهاب دارد.

آن‌ها که دغدغه کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ندارند، سخنی نداریم و معتقدیم عموم مردم ایران و عموم  جریاناتی که امروز در نظام تعریف می‌شوند، آنها دغدغه مردم، نظام و انقلاب را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارند. یادمان نرود که القای دشمن، القای دوقطبی و چند قطبی در جامعه است و ما این دو قطبی و چند قطبی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قبول نداریم و معتقدیم که جامعه ما هم  جامعه مسنجمی است. علی‌رغم همه اختلاف سلیقه‌های زیادی که وجود دارد. من یک مثال می‌زنم از مسائل اقتصادی به شما؛ یادتان هست که 61 اقتصاددان نامه نوشتند و گفتند شما مراقب باشید که تورم سه رقمی در جامعه رقم خواهد خورد؟ چند وقت از آن موضوع می‌گذرد.

بنده که نمی‌خواهم به آنها بگویم که یا اقتصاد نمی‌دانستند یا دغدغه نداشته‌اند و یا بنده هم با این ادبیات اصلاً بلد نیستم سخن بگویم. افرادی که حتی مخالف ما هم باشند، من این گونه با آن‌ها سخن نمی‌گویم و من حرف‌شان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ محترم می‌دانم و معتقد هستم آنها هم به نوعی دغدغه داشتند و می‌خواستند به ما هشدار بدهند که یک وقتی این چنین نشود و کسانی هم بودند که می‌گفتند شما این دغدغه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نداشته باشید و معتقد بودند اگر ما بر همین اصول و مبانی و سیاست‌هایی که داریم پیش برویم، حتما می‌تواند تورم در کشور کاهشی بشود.

خبرنگار خبرگزاری فارس در ادامه سوال خود را مطرح کرد: با توجه به اغتشاشات سال گذشته و رفتارهای مجرمانه برخی اساتید و سوء استفاده از محیط دانشگاه با پنهان شدن پشت ادعای آزادی بیان و ... توقع می‌رفت دولت برخورد قاطعی با آن‌ها داشته باشد. اما، شاهد بودیم که دو اتفاق رخ داد: نخست، بخشنامه عفو رهبری در دانشگاه امتداد پیدا کرد. دوم، برخورد جدی انجام نشد. البته چند مورد اخیر نیز مشخص نیست که به چه دلایلی انجام گرفته است. لطفاً بفرمائید که برنامه دولت برای تضمین محیط علمی دانشگاه‌ها چیست؟

رئیس جمهور: حفظ محیط علم و دانش و ارتقای علم و دانش در گروی حفظ آرامش در دانشگاه‌هاست که این بستگی به کار استاد دانشجو مدیر و همه اجزای دست‌اندرکار در دانشگاه دارد. ما معتقدیم باید نشاط علمی در دانشگاه‌ها حفظ شده و این امر را نباید دچار آسیب شود.

کرسی‌های آزاد اندیشی، نظریه پردازی، گفت‌وگو، سخن گفتن و سخن شنیدن باید در دانشگاه فعال شود. ما همواره از این موضوع استقبال کرده‌ایم البته این فقط به این دوران که بنده در دولت هستم اختصاص ندارد بلکه همواره با هر مسئولیتی در دانشگاه حضور داشتم و با دانشگاه و حوزه در ارتباط بودم. این ارتباط به نحوی بود که هر کجا جلسه‌ای برای پرسش و پاسخگویی برپا نمی‌کردند من متقاضی می‌شدم که چند نفر دغدغه سوال و یا مطلب خود را بیان کنند.

معتقد هستم به تاسی از رهبری فرزانه انقلاب اسلامی که خودشان هر سال دانشجو و استاد مطالب خود را خدمت ایشان بیان می‌کنند و ایشان با سعه صدر به آنها گوش فرا می‌دهند و در خصوص مطالب مطرح شده توسط آن‌ها، توضیح داده و مسائل را تبیین می‌کنند. همه مسئولین باید با تاسی روش رهبر انقلاب آن را یک روش پسندیده بدانند و بنده هم این روش را دنبال می‌کنم.

در خصوص قضایایی که اتفاق افتاد برخی دچار غفلت شدند و آن‌ها را باید آگاه کرد که دچار غفلت نشوند که محیط دانشگاه از محیط آرامش، علم افزایی و معرفت افزایی به محیط دیگری تبدیل نشود و این بسیار اهمیت دارد.

افرادی که به هر دلیل دچار خطا یا اتهامی شدند با الهام از عفو عمومی رهبری معظم انقلاب البته عفو نسبت به افرادی که مرتکب جرم شدند و یا اتهام داشتند چه در زندان و چه در خارج زندان بودند. اما اتهامی متوجه آن‌ها بود ما با الهام از عفو رهبری که به آن‌ها تعمیم دادند، نسبت به کسانی که در دانشگاه‌ها تخلف کردند قرار شد تا این عفو نسبت به افراد مذکور نیز شامل حال آن‌ها شود.

اگر افراد معدودی بخواهند قانون شکنی کنند خود دانشگاه نباید اجازه دهد. البته دانشجو و استاد ما اینگونه نیستند. اما اگر یک فردی بخواهد که نظم دانشگاه را بر هم بزند باید به این توجه شود که دانشگاه یک چهارچوب مشخص وجود دارد. معتقد هستم که همه باید به قانون پایبند باشند پیش از دانشجو استاد و بش از آن‌ها مدیران و دست‌اندرکاران آن‌ها.

قانون مداری می‌تواند دانشگاه ما را به پیش ببرد. حتماً باید نسبت به دانشگاه مسئله قانون محوری و قانون مداری و انضباط در دانشگاه همواره باید مورد تاکید قرار داد که حافظ این انضباط در دانشگاه هم اساتید محترم دانشجویان عزیز و مدیران و دست‌اندرکاران دانشگاه‌ها هستند.

طی روزهای اخیر، مواردی به من گزارش شده است که افرادی در کمیته‌های انضباطی تخلف و با آن برخورد شده است. در این راستا، دستور دادم تا این موارد پیگیری شود. این موارد را بررسی می‌کنیم و هم من و هم آقای وزیر علوم تا روشن شدن آن‌ها موارد را پیگیری می‌کنیم.

تاکید ما این است که فضای دانشگاه باید فضای علمی با نشاط قانون مداری و توجه به قانون باشد تا این فضا بتواند فضای علم و دانش و ارتقای آن باشد.رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود ضمن امیدواری نسبت به استفاده از ظرفیت‌های داخلی و همراهی مردم در ادامه مسیر دولت سیزدهم، تاکید کرد: امیدواریم در ادامه راه با همراهی مردم و با نگاه به ظرفیت‌ها و داشته‌های داخلی که ما کم نداریم، همانطور که رهبر انقلاب فرمودند؛ بتوانیم به قله برسیم و در این مسیر ناامیدی نخواهیم داشت. در خدمت خبرنگاران هستم تا سؤالات خودشان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بپرسند.

خبرنگار صداوسیما نیز از رئیس جمهور پرسید: برنامه دولت برای توزیع عادلانه‌تر یارانه و رفع خط فقر مطلق و افزایش سطح دهک‌های درآمدی پایین در یکسال آینده چیست؟

رئیس جمهور: بعد از اصلاح اقتصادی در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱ یارانه‌هایی که به دهک‌های مختلف به غیر از یک دهک داده می‌شد، به مبلغ ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان رسید. اخیرا هم با کالابرگی که اعلام شده این مبلغ افزایش پیدا کرده است.

قانون در سال ۱۴۰۱ موضوع کالابرگ را قید کرده بود منتهی زیرساخت‌های آن آماده نبود که ما به دوستانمان در مجلس شورای اسلامی گفتیم که این موضوع احتیاج به زیرساخت فنی داشته تا بتواند کالابرگ را عملیاتی و اجرایی کند این زیرساخت در دی‌ماه سال ۱۴۰۱ آماده شد؛ این موضوع از مواردی است که نسبت به واقعیات مورد توجه قرار گیرد.

از همان زمان که زیرساخت‌ها آماده شد به صورت آزمایشی در استان‌ها عملیاتی گردید امسال برای آن‌که قیمت‌ها با تغییر قیمت ارز تغییر نکرده و سفره مردم دچار تلاطم نشود کالابرگ در نظر گرفته شد. در حال حاضر به پنج دهک داده می‌شود و بعدا امکان توسعه است که قیمت کالاهای مصرفی با تلاطم قیمت ارز جابه‌جا نشود.

مبلغ ۴۵ هزار تومانی که از قبل به  حساب خانوارها واریز می‌شد تبدیل به ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان شد و الان هم با ۵۲۰ هزار تومانی که با این تغییری که داده شده است. آنچه که مورد توجه دولت است غیر از قضیه یارانه‌ها طبیعتاً کمکی است برای اقشار ضعیف جامعه و فاصله طبقاتی را کمتر خواهد کرداما تمام نگاه دولت آن است که قیمت اجناس ثبات پیدا کند و همچنین در ادامه قیمت‌ها کاهشی شود و این هم در گرو آن است که اقدامات اقتصادی مان در حوزه تولید که محوریت دارد مسئله تولید در کشور بتواند رشد داشته باشد  و اقتصاد نیز رشد داشته باشد ارزش پول ملی کشور  روز به روز افزایش پیدا کند اما دشمن این را نمی‌خواهد و ممکن است عددسازی بکند و بخواهد وضعیت اقتصادی را به نفع خودش رقم بزند چند روزی تعطیل است و داد و ستدی نمی‌شود اما قیمت‌ها را شما نگاه می‌کنید اعداد و ارقام از بالا می‌رود.

معلوم است که  این با  معامله جا به جا نمی شود و این عددسازی است که دارد اتفاق می‌افتد.در هر حال دولت سیزدهم بنای آن را دارد که ثبات در بازار وجود داشته باشد و جز برنامه‌های جدی دولت است. حفظ ارزش پول ملی از برنامه‌های جدی دولت است و در ابتدای امسال سه دستگاه اقتصادی دولت وزارت  اقتصاد و دارایی ،سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی یک برنامه مشترک ارائه دادند در جهت تحقق شعار سال مهار تورم و رشد تولید که این برنامه در حال رصد شدن است که این اتفاق در عمل در زندگی مردم حس شود.

برنامه دولت آن است که یارانه‌ها به صورت عادلانه صورت بگیرد مبلغی که در دوران گذشته عده‌ای خاص  قبل از قضیه  اصلاح اقتصادی از آن استفاده می‌کردند اکنون در آحاد جامعه در آن شریک هستند.

آنچه که هم اکنون در دستور کار دولت سیزدهم است توزیع عادلانه یارانه‌ها است و از آن طرف کارهای اساسی که باید در حوزه اقتصادی انجام شود.

خبرنگار شبکه العراقیه عراق نیز در ادامه این سوال را پرسید: در آستانه راهپیمایی میلیونی اربعین هستیم طبق آمار مشارکت ایرانیان در راهپیمایی اربعین حدود ۴ الی ۵ میلیون نفر است و همان‌طور که استحضار دارید با توجه به اینکه دولت عراق نیز میزبان جمعیتی حدود ۲۱ تا ۲۳ میلیون نفر است. به همین دلیل، ممکن است در ایام اربعین مشکلاتی ممکن است مواجه شود با توجه به عددی که ذکر شد چه هماهنگی‌هایی با دولت عراق داشته‌اید چه امکاناتی برای اجرای هرچه بهتر این راهپیمایی فراهم می‌شود؟

رئیس جمهور: از دولت و ملت عراق صمیمانه تشکر می‌کنم. دولت عراق تمام امکانات را برای بهتر برگزار شدن مراسم اربعین که رویدادی بسیار بزرگ و مهم است به کار گرفته است.

مردم عراق با تشکیل و ایجاد موکب‌ها از زائران امام حسین علیه السلام پذیرایی می‌کنند. دولت جمهوری اسلامی ایران سعی کرده است تمام تلاش خود را برای زیرساخت‌ها انجام داده است تا بتواندیک زیارت ارزان و آسان و دلنشین برای زائرین فراهم کند.

اما کار اصلی در اختیار مردم عزیز ما است مردم در این عرصه بسیار حضور پررنگی دارند و حضور با نشاط و با انگیزه‌ای نیز دارد  در این مسیرایستگاه‌های صلواتی بسیاری تشکیل شده است امیدوارم همکاری دو دولت و دو ملت رویداد بزرگی را رقم بزند. ان‌شاءالله یک اربعین باشکوهی را نسبت به سال‌های گذشته داشته باشیم.

من سخنی که با بعضی از مسؤولین در کشورها دارم و مطرح می‌کنم این است که از ما سؤال می‌کنند که چگونه با وجود تحریم‌ها آنقدر در کشور پیشرفت کرده‌ایم. من عرض می‌کنم که ملت ایران هنرش این است که تحریم‌ها را تبدیل به فرصت‌ها می‌کند و این دشمن را عصبی کرده است. چگونه کشوری که اینقدر تهدید داشت این تهدید را در صنایع نظامی داشتیم و در این زمینه حرف اول را می‌زنیم. بیشترین تهدید و تحریم را در صنایع هسته‌ای داشتیم.

در صنایع هسته‌ای حرف برتر و بالایی داریم و در جاهایی که بیشترین تحریم را د اشتیم در حوزه علم و فناوری بوده است. از آنها بپرسید می‌گویند گاهی برای به دست آوردن یک قطعه مشکل داشتیم اما امروز کارهای بزرگ جوانان دیدنی است. رمز عصبانیت آنها این است که فکر می‌کنند با این تهدیدها و تحریم‌ها ملت ما متوقف می‌شود. غافل از اینکه ملت ما موفق می‌شود. می‌خواستند رشد اقتصادی نداشته باشیم. رشد تولید نداشته باشیم ولی هر دوی اینها را داریم.

تورم در کشورهای دیگر نیز موجود است. این موارد با تلاش و پیگیری می‌تواند حل شود. ما در حوزه‌های مختلف سیاست مصوب داریم که دی ماه ابلاغ شده است. ما سیاست‌های ابلاغی و اسناد بالادستی داریم. به این سیاست‌ها و اسناد باید توجه شود. بنای دولت ما این است توجه به سیاست‌ها، قانون و قانونمداری و توجه به توان مردم اینها رمزهای موفقیت کشورمان است. ان‌شاءالله با همین نگاه موفقیت‌های بسیاری را ملت عزیز پیش رو دارد.

خبرنگار کیهان نیز در ادامه با طرح سوالی پرسید: موفقیت های پی‌در پی دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی و داخلی  بسیار ملموس و عینی بوده و از طرفی باعث عصبانیت آمریکا، متحدان و برخی غربگرایان  داخلی شده، علل این موفقیت به رغم همه تخریب‌های که انجام می شود از نظر شما چیست؟

رئیس جمهور: اولین علت موفقیت دولت توکل به خداست. دومین رمز موفقیت ما اعتماد به نفس و داشته‌های ملت بزرگ ایران است. سومین رمز موفقیت دولت امید به آینده است؛ دشمن می‌خواهد ما و مردم ما را نا امید کند و ما باید او را مایوس و وادار به عقب‌نشینی کنیم که ملت ما این کار را انجام داده‌اند.

در دیدارهایی که با مقامات خارجی دارم برخی از آن‌ها می‌پرسیدند چگونه ایران با وجود تحریم‌ها و تهدیدات متعدد این همه پیشرفت داشته است که من به آن‌ها می‌گویم هنر ملت ایران تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها است و این دشمن را عصبانی کرده است؛ ما بیشترین تهدید و تحریم را در صنایع نظامی و هسته‌ای داشته‌ایم که در صنعت نظامی حرف اول را می‌زنیم و در صنایع هسته‌ایحرف برتر و بالایی داریم. در خوزه علم و فناوری بیشترین تحریم‌ها را داشته‌ایم اما امروز کارهای بزرگی که به دست بچه‌ها و جوانان عزیز مادر حوزه‌های مختلف انجام شده، دیدنی است.

علت عصبانیت دشمنان این است که فکر می‌کنند با تهدیدها و تحریم‌های‌شان ملت ایران متوقف می‌شود غافل از این‌که ملت ما موفق می‌شوند. آن‌ها می‌خواستند ما رشد اقتصادی و تولید نداشته باشیم اما امروز هر دو را داریم؛ آن‌ها می‌خواستند که کشور ما دچار مشکلات فزاینده شود.

تورم در کشورهای دیگر هم وجود دارد و در کشورهای اطراف تورم ۲۹ درصد و در برخی کشورهای بطور خاص تورم ۷۰ درصدی وجود دارد؛ اینها هست و طبیعتاً با تلاش و پیگیری می‌تواند وضعیت متفاوت شود؛ حتما سعادت در کار و تلاش و امید به آینده و توجه به سیاست‌های اساسی نظام که توسط امام و رهبری تبیین و ابلاغ شده‌است و عملیاتی کردن آن‌ها است. در حوزه‌های مختلف سیاست‌های مصوب داریم که ابلاغ شده است؛ باید به سیاست‌های ابلاغی و  اسناد بالادستی توجه شود؛ چراکه توجه به این استاد و همچنین توجه به قانون و قانون مداری و توان موجود در مردم رموز موفقیت دولت سیزدهم است؛ ان‌شاءالله با همین نگاه ملت عزیزمان موفقیت‌های بسیاری را پیش رو دارند.

خبرنگار خبرگزاری مهر با بیان سؤالی پرسید: با توجه به پیشگامی و دغدغه‌مندی خبرگزاری مهر در عرصه فرهنگ سؤالم در خصوص کتاب و سایر کالاهای فرهنگی است. می‌خواهم در مورد تمهیدات و برنامه‌های دولت برای افزایش سرانه مطالعه و همچنین کاهش قیمت کتاب و حفظ توسعه سبد فرهنگی خانواده ایرانی برنامه‌های دولت را بدانند. با توجه به اینکه در سال‌های اخیر قیمت کتاب افزایش چند برابری داشته است و عملا تهیه کتاب برای بخش‌های مختلف جامعه از جمله دانشجویان دچار سختی بوده است و اخیرا نیز مقام معظم رهبری نیز نکاتی را فرمودند.

رئیس جمهور: دغدغه فرهنگی بسیار دغدغه قابل توجهی است. قیمت کتاب به قیمت کاغذ برمی‌گردد و بیشتر سهم کاغذ است. پاسخ مثبت است حتما در این زمینه می‌توانیم خودکفا شویم چون ما زمینه‌هایی برای خودکفایی در حوزه کاغذ داریم. میزان تولید کاغذ ما در کشور میزان قابل قبولی نبود و این میزان در این دو سال افزایش چشمگیری داشته است.

کتاب‌های درسی ما در حال حاضر با کاغذ تولیدی داخل استفاده می‌شود و این موفقیت بزرگی است. خودکفا شدن در تولید کاغذ و کاملا دست یافتنی است.عدد و رقم نشان می‌دهد که تولید چند برابر شده است و ان شاءالله یک گام دیگر برداریم به خودکفایی در حوزه تولید کاغذ خواهیم رسید. ان‌شاءالله به زودی در تولید کاغذ در کشور به خودکفایی خواهیم رسید.

خبرنگار روزنامه آساهی ژاپن با طرح سؤالی پرسید: بنا بر برخی گزارشات میزان دارایی‌های مسدودی جمهوری اسلامی ایران در ژاپن حدود یک و نیم میلیارد دلار است. آیا دولت جنابعالی برنامه‌ای برای آزادسازی اموال جمهوری اسلامی ایران دارد؟ و سؤال دوم این است که آیا جنابعالی برنامه‌ای برای سفر به ژاپن دارید؟

رئیس جمهور: ارتباطمان با همه کشورهایی که می‌خواهند با جمهوری اسلامی ارتباط داشته باشند ارتباط خوبی خواهد بود و تعامل اساس ارتباطات ما خواهد بود. ما اعلام کرده‌ایم هر کشوری در دنیا دست دوستی به طرف ایران دراز کند ما دست او را به گرمی می‌ فشاریم و هر کشوری هم بخواهد نسبت به جمهوری اسلامی دشمنی کند و تعدی کند طبیعتا دست او قطع خواهد شد.

با کشور ژاپن بنای همکاری داریم. روابط اقتصادی و سیاسی داریم و به دنبال توسعه این روابط هستیم. نه فقط ژاپن بلکه با همه کشورهایی که زمینه ارتباطات اقتصادی و تجاری داریم حتما زمینه‌ای برای توسعه خواهد بود. پولهایی که اشاره کردید یکی از برنامه‌هایی که در دولت داریم مسئله آزادسازی پول های مسدودشده ایران در کشورهای مختلف است و آزادسازی این پول ها جزو دستور کارمان است.

توصیه‌مان به دولت ژاپن این است که مستقل زندگی کند. تحت تأثیر آمریکایی‌ها نباشد. پولی اگر جمهوری اسلامی آنجا به امانت گذاشته است یا قیمت کالایی پول جمهوری اسلامی و هر کشوری اینها تحت تأثیر کشورهای دیگر و دولت‌های دیگر قرار نگیرد. خوب است دولت ژاپن ظلم‌های آمریکا در حق مردمش را تجربه کرده است.

رئیس جمهور در ادامه با توضیحی تکمیلی در خصوص پول‌های کشورمان در ژاپن، عنوان کرد: ما پول بلوکه شده ظالمانه را فقط در کره داشتیم و اگر در جاهای دیگر پولی داریم، در اختیار بانک مرکزی ما است. لذا؛ پول بلوکه شده‌ای در کشورهای دیگر نداریم.

خبرنگار خبر آنلاین در ادامه این نشست خبری با طرح سوالی گفت: شما در مورد برجام یک توضیحاتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ارائه دادید و شاید برخی‌ها اقناع شده باشند، می‌خواهم به این برسم که تاکنون از طرف مقامات دولت شما یا خود شما پاسخ صحیحی در مورد اینکه چرا برجام احیا نشد، به مردم گفته نشده و شاید خیلی‌ها اقناع نیستند در این مورد و این در حالی است که میلیارد‌ها دلار پول به خاطر عدم احیای برجام از دست رفته است. چرا در این مورد اطلاع‌رسانی دقیقی انجام نشده است؟

رئیس جمهور: ما از ابتدای کار دولت اعلام کردیم که موضوع برجام یکی از پرونده‌هایی که ما در سیاست خارجی باید دنبال کنیم، پیش می‌بریم، اما این تنها گزینه ما نیست و مسئله سیاست خارجی ما تک گزینه‌ای نیست. اشکالی که ما به قبل داشتیم این بود که نوعی تک گزینه‌ای برخورد کردند با موضوع برجام. ما گزینه‌ها و بحث‌های مختلفی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پیش رو داریم که یکی از آنها بحث برجام است. سوالی که من می‌پرسم این است که با آغاز دولت، ما با موضوع برجام به عنوان یک موضوع در دستورکار درست برخورد کردیم؟ پاسخ مثبت است.

ما از همان ابتدا به دنبال کارهایی که قبل از دولت انجام شده بود، بودیم. بالاخره مذاکراتی قبلاً انجام شده بوده و نشست‌هایی صورت گرفته بوده و گروهی تعیین شدند و گروه مذاکره‌کننده کارها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دنبال کردند و مذاکرات هم، مذاکرات جدی‌ای بود و مذاکرات روی یک متن بود و متن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مشخص کردند و متن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اروپایی‌ها دیدند، رسما اتحادیه اروپا اعلام کردند که این متن به نظر ما متن دقیقی است و عقلانی است و خواسته‌ها، خواسته‌های نادرستی نیست و ما نکاتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم که مطرح کردیم در راستای همان درواقع برجام و قراردادی که منعقد شده بود، مطرح شد.

حالا ما خودمان در زمان انعقاد برجام حضور نداشتیم و اگر حاضر بودیم شاید نگاه دیگری داشتیم. چون ما معتقدیم در اصل این قرارداد باید نکاتی رعایت می‌شد که الان این گرفتاری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دولت نمی‌داشت و این بحث دیگری است و الان ما وارد این بحث نمی‌خواهیم شویم و این بحث گذشته و تبدیل شده به یک قرارداد و اگر ما بودیم، در این قرارداد ما حرف داشتیم و معتقد بودیم که این متن باید دقیق‌تر تنظیم می‌شد، اما اصل خواسته‌های ما، خواسته‌های به حقی بود که در این متن به آنها ارائه شد.

آن کسی که یا پیمان شکستند یا به تعهد عمل نکردند، آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بودند و آمریکا رسما پیمان‌شکنی کرد که این مورد مزمت بسیاری از کشورهای دنیا، حتی اروپایی‌ها قرار گرفت که اینها چرا این کار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کردند و اروپایی‌ها هم به تعهداتشان عمل نکردند و آن کسی که به تعهدش عمل کرد، جمهوری اسلامی ایران بود و بیش از ۱۵ بار آژانس اعلام کرد که اقدامات هسته‌ای ایران انحراف ندارد. خب، طبیعتا باید ۱۵ بار آن هم آژانسی که نظارت می‌کند بر اقدامات هسته‌ای ایران، وقتی اعلام می‌کند انحرافی نبوده، باید قبول می‌کردند اما مسئله، مسئله قبول کردن این موضوع نیست. مسئله، مسئله سیاسی است. یعنی کاملاً از این مسئله سیاسی استفاده ابزاری می‌کنند. همچون مسائل دیگر، مثل مسئله حقوق بشر که آن را دستاویزی برای امیال سیاسی خود قرار می‌دهند.

ما که می‌دانیم مسئله، مسئله هسته‌ای نیست. امروز اگر بخواهند بروند سراغ کسانی که کار هسته‌ای می‌کنند و کلاهک هسته‌ای دارند، در همین منطقه ما رژیم صهیونیستی حضور دارد. کسی سراغ آن می‌رود؟ خب معلوم است این مسئله، مسئله هسته‌ای نیست و یک ابزاری برای فشار آوردن به کشور مستقل مثل جمهوری اسلامی ایران و بعضی کشورهای دیگر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم به بهانه‌های دیگر روی آنها فشار می‌آورند. اما در هر صورت ما برای اینکه بهانه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از دشمن بگیریم، ما میز مذاکره را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ترک نکردیم، الان هم ترک نکردیم.

آن‌ها به هوای اینکه فکر می‌کردند که در اغتشاشات می‌توانند یک دستاوردی داشته باشند، رفتند و ترک کردند و الان هم باز اعلام کردند که ما می‌خواهیم مذاکرات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ادامه بدهیم. من در پاسخ شما بگویم دولت در مذاکرات و در طرح حقوق اساسی ملت ایران، هیچ کوتاهی نکرده و کوتاه نیامده و تاکیدش بر اینکه حقوق ملت ایران طبق قراردادی که منعقد شده داده بشود، به نحوی که این تحریم‌ها برداشته شود و ملت ایران بتواند از آنچه که به عنوان برجام آنچه که آقایان وعده کردند و گفتند فایده دارد و گلابی دارد، بتوانند مردم از آن‌ها استفاده کنند، ولی متأسفانه آن‌ها با اعمال تحریم‌ها و ادامه دادن تحریم‌ها می‌خواهند ما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ متوقف کنند، خب ما هم می‌گوییم ضمن اینکه داریم رفع تحریم‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دنبال می‌کنیم در یک جبهه، در جبهه دیگر هم با تمام وجود تلاشمان این است که تحریم‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خنثی کنیم و تلاشمان این است که اجازه ندهیم آن‌ها به اهدافشان برسند.

خبرنگار خبرگزاری برنا هم در ادامه سوال کرد: آقای دکتر، یکی از وعده‌های شما داده بودید بحث رسیدگی به وضعیت اینترنت بود و اخیرا هم در این باره یک دستوری صادر کردید، ضمن اینکه در جریان ناآرامی‌های سال‌های قبل با توجه به اینکه برخی پیام‌رسان‌ها محدود شده بودند، گفته بودید بعد از آنکه وضعیت متفاوت شود، این وضعیت محدودیت‌ها هم تغییر خواهد کرد. یک اشاره‌ای کنید به دستاوردهای دولت در زمینه اینترنت و فضای مجازی و برنامه دولت در مورد این پیام‌رسان‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بفرمایید.

رئیس جمهور: امروز اینترنت آمده به فضای زندگی مردم و شاید هیچ دست‌ساخته بشر این‌قدر سریع تمام زوایای زندگی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تحت تأثیر خودش قرار نداده است. مثل برق، تلفن و امثال آن. آن‌ها در تاریخ‌هایی اختراع شدند، اما به این سرعت نیامدند همه زندگی بشر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بگیرند. اما، امروز این دست‌ساخته بشر تمام زوایای زندگی انسان‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گرفته و ارتباطات‌ پیر و جوان، شهری و روستایی، دانشگاهی و بازاری و همه و همه در این فضا صورت می‌گیرد و داد و ستد و کسب و کارشان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام می‌دهند.لذا؛ موضوع اینترنت مسئله مهمی است و من هم از همان ابتدا تأکید کردم که اینترنت باید به نحوی باشد که ارتباطات به سهولت صورت بگیرد و دسترسی‌ها آسان باشد.

کار فیبر نوری که امروز وزارت ارتباطات دنبال می‌کند در همین راستاست. این نهاد موفق شده تا اقدامات خوبی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در رابطه با فیبر نوری در سراسر کشور انجام بدهد و گزارشات خوبی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم آقای وزیر در این باره داده‌اند و نسبت به شبکه ملی اطلاعات که قبل از دولت ما ۲۳ تا ۲۴ درصد کار آن انجام شده بود، میزان پیشرفت آن در این دولت به ۶۴ درصد رسیده است که نشان از رشد کامل آن است. البته فکر می‌کنم پیشرفت شبکه ملی اطلاعات تا پایان سال جاری به ۸۰ درصد برسد.

این موضوع یکی از دستورات رهبر معظم انقلاب و یکی از کارهای ضروری برای کشور است. این شبکه ملی اطلاعات و خب، در این حوزه کارها هم در شبکه ملی اطلاعات و هم فیبر نوری در حال انجام است و نسبت به دسترسی همه شهروندان چه نخبگان، چه آن‌هایی هم که افراد دیگر که با به عنوان سرگرمی از این فضا استفاده می‌کنند، باید فضا فراهم باشد که آن‌ها هم بتوانند استفاده خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام بدهند و سرگرمی هم باید به سهولت در فضای اینترنت انجام بگیرد و دولت هم بنایش بر این بوده است.

خبرنگار روزنامه همشهری در ادامه این نشست طی سوال از رئیس‌جمهور پرسید: چرا نتایج دستاوردهای دولت در معیشت و زندگی مردم همچنان ملموس نیست و چه زمان مردم به طور عینی این دستاوردها را در زندگی خود احساس خواهند کرد؟

رئیس جمهور: در این خصوص باید گفت اقداماتی که دولت انجام می‌دهد همه در جهت تاثیرگذاری بر معیشت مردم است، به طور مثال افزایش تولید، افزایش تجارت خارجی و افزایش صادرات نفتی و غیر نفتی در زندگی مردم موثر است. شاخصه‌های اقتصادی ما در بحث تولید و افزایش تبادلات تجاری می‌تواند در زندگی مردم تاثیرگذار باشد. قیمت‌ها حتماً تاثیرگذار است و تسهیل در کالاهای مورد نیاز مردم هم حتماً در زندگی و معیشت مردم تاثیرگذار است.

اساس تحریم‌ها برای این است که مردم در معیشت و زندگی خود دچار مشکل شوند و اقدامات دولت در راستای تسهیل زندگی مردم است، اما دشمنان به دنبال ایجاد مشکل در فرایند زندگی مردم هستند. تلاش ما این است که این مشکلات در هیچ کجای زندگی مردم تاثیر نگذارد. بنابراین افزایش تولید، رشد اقتصادی و رشد ذخایر بانک مرکزی همگی در راستای معیشت مردم است.

ما به دنبال خارج کردن کالاهای مورد نیاز مردم از دلاریزه شدن هستیم به نحوی که قیمت ارز، قیمت دلار یا قیمت ارزهای مختلف تاثیری بر زندگی مردم نداشته باشد که این نیاز به تلاش و کار دارد و دولت در این زمینه تلاش‌های زیادی را انجام داده و امیدواریم که نتایج آن را در معیشت مردم به نحوی که دچار مشکل نباشند شاهد باشیم.

خبرنگار خبرگزاری فرانسه نیز در بخش دیگری این سوال را پرسید: با توجه به خشکسالی، گرما و کم شدن نزورات آسمانی  ونیز مشکل بسته شدن رودخانه‌ها و سایر منابع آبی، اقدامات عملی دولت سیزدهم در خصوص بحران آب و موضوعاتی که گفته شد چیست؟

رئیس جمهور: در کشور با کاهش نزولات آسمان روبرو هستیم اما ملتی هستیم که تهدید را به فرصت تبدیل می‌کنیم و همچنین مشکل رابه فرصت تبدیل می‌کنیم.  حل تنش های  آبی مورد نظر دولت است برای حل این مشکل در مناطق مختلف کشور برنامه‌ریزی‌هایی را انجام داده‌ایم و برنامه‌هایی را نیز در دسته اقدام داریم. در حوزه آبرسانی برای آب شرب ، کشاورزی و صنایع برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است . بنای دولت بر آن است که تنش آبی در شهر و روستا کمتر داشته  باشیم و قطعاً می‌دانیم عنایت خداوند متعال هم شامل این کشور و مرز و بوم نیز خواهد بود.

با همسایگانمان ارتباط خوبی داریم اما قراردادهایی نیز از قبل وجود داشته است که بین ایران و برخی از کشورهای همسایه منعقد شده است تاکید ما پایبندی بر این قراردادها است و پیگیری نیز هم کرده‌ایم که این قراردادها اجرایی شود.

مشخصا درباره حقابه هیرمند پیگیری‌های زیادی نماینده ویژه ما در افغانستان انجام داد نتیجه این مذاکرات منجر شد به اینکه  گروهی از کارشناسان را به افغانستان اعزام کنیم و آنها هم گروه کارشناسی را پذیرفتند بررسی کنند تا ببینند آب به میزانی است که بتوانیم نیاز آب استان سیستان و بلوچستان را برطرف بکنیم.

این کار در دست پیگیری است یا با کشورهای دیگر هم ما قراردادهایی نیز داریم که به دنبال اجرای کامل آن هستیم با همه کشورهای همجوار روابط دوستی داریم. ان شالله  با رعایت صرفه‌جویی در بخش‌های مختلف در آب شرب و کشاورزی و صنعت انجام بگیرد تا  مشکل آبی نداشته باشیم.

خبرنگار خبرگزاری میزان نیز در ادامه این سوال را پرسید: با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین شعارهای شما در دوران انتخابات مبارزه با فساد بوده است  و رهبر انقلاب‌ها هم  بارها بر این موضوع که منشا فساد باید شناسایی شود تاکید داشتند و رئیس قوه قضاییه نیز از شناسایی ۲۱۰ گلوگاه فساد و بستر توسط سازمان بازرسی کل کشور و ارائه گزارش به دولت خبر داده‌اند ضمن اینکه با تشکیل ستاد مبارزه با فساد و انتصاب بازرسان ویژه توسط جناب عالی خواستم بدانم که اقدامات دولت سیزدهم در راستای مبارزه با منشا و گلوگاه‌های فساد در سال گذشته چه بوده است؟

رئیس جمهور: مبارزه فساد باید همت همه مسئولان و دست‌اندرکاران باشد. در دولت اعلام کردم همچنانی که در دستگاه قضایی اعلام می‌کردم که مبارزه با فساد در دستور کار قرار دارد. در قوه قضاییه مفسدین شناسایی می‌شدند و با آنها برخورد می‌شد در دولت باید بسترهای فسادزا اصلاح شود که هر روز شاهد تشکیل یک پرونده نباشیم.

اولین مدعی برای مبارزه با فساد باید خود دولت و دولتمردان باشند. این موضوع در دولت دنبال می‌شود یک بخشی که خبرها را بتواند دریافت کند و سریع اقدام انجام دهد در بازرسی ریاست جمهوری ایجاد شده است.

دولت در نظر دارد بازرسی‌های درون سازمانی را وزارت اطلاعات و حراست دستگاه‌ها را فعال کند که خود این دستگاه‌ها پی ببرند که مشکلی وجود دارد در عین حال استقبال می‌کنیم از هر گزارش مردمی در رابطه با فساد باشد و  همه بدانند که دولت قاطع است که با هرگونه فساد باید برخورد شود رشوه، پارتی بازی،روابط ناسالم و هرگونه امر غیر حقی که موجب شود دستگاه‌های اداری کشورمان از مسیر عدالت و خدمت به مردم خارج شوند ما آن را مضر می‌دانیم در این قضیه همه دستگاه‌ها و مردم عزیزمان به عنوان بهترین ناظر هستند.

گام‌های خوبی در کشور انجام شده مجموعه اقداماتی که دستگاه‌های اجرایی و قضایی و بخش‌های دیگرخود رسانه‌ها نیز می‌توانند در این قضیه تاثیرگذار باشند نگاه رسانه‌ها کمک بسیاری به دولت می‌کند که موضوعی را به عنوان تخلف می‌بینند و آن را به نحوی مطرح می‌کنند که که آن هم موجب پیگیری ما خواهد شد امیدواریم با این نگاهی که در دولت و قوای کشور وجود دارد شاهد کاهش روز به روز فساد باشه و افزایش اعتماد عمومی به دستگاه‌های اداری کشور نیز ارتقا یابد.

در ادامه خبرنگار آرمان از رئیس جمهور پرسید: چند ماه دیگر تا برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم باقی مانده است و مقام معظم رهبری بارها به این موضوع اشاره داشتند. برنامه دولت برای افزایش مشارکت حداکثری در انتخابات پیش‌رو چیست؟

رئیس جمهور: یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران این است که همه نهادها با رای مردم شکل می‌گیرد و تاکنون توانسته این افتخار را حفظ کند آن هم برخلاف کسانی که مدعی مردم‌داری هستند ما در عمل توجه به جمهوریت نظام در کنار اسلامیت نظام را نشان دادیم.

نقش و حضور مردم و توجه به رای مردم را نشان دادیم امام خمینی (ره) فرمود ملاک و میزان رای ملت است. رهبری هم در سخنان اخیرشان در ماه مبارک رمضان فرمودند که باید انتخابات مشارکتی، رقابتی و همراه با سلامت و امنیت باشد. این ملاک واقعی است که باید براساس آن انتخابات چنین خصوصیتی داشته باشد حال باید چه کار کرد که مشارکت مردم افزایش پیدا کند.

مشارکت مردم بسیار اهمیت دارد و مردم تعیین کننده هستند که با حضورشان در پای صندوق‌های رای، رای خود را اعلام می‌کنند و باید این حضور حداکثری باشد. هرچه عدد رای‌دهنده بیشتر باشد پشتیبانی محکمی برای تشکیل مجلس قوی است مجلس قوی موجب تشکیل دولت قوی شده و دولت قوی ایران قوی را شکل می‌دهد. لذا؛ پشتیبانی همه اینها حضور مردم است که مورد تاکید رهبری است.

دولت تمامی تلاشش را برای مشارکت حداکثری مردم انجام می‌دهد و معتقد است که هرچه تعداد شرکت‌کنندگان در انتخابات حداکثری باشد پشتوانه‌های نهادهای برخواسته از رای محکم می‌شود . تلاش ما حضور حداکثری مردم در انتخابات است.

خبرنگار شبکه المیادین لبنان با طرح سوالی پرسید: در ابتدا اجازه بدهید به شما و ملت ایران تبریک عرض کنم، دو روز پیش یکی از خبرنگاران اعزامی به پوشش خبری افتتاح فاز 11 پارس جنوبی بودم. می‌خواستم بگویم این یک پروژه عظیمی است، یک پروژه باورنکردنی است من به عنوان یک خارجی مبهوت شده‌ام اولین سوالی که به ذهن‌ام آمده این است که این تحریم‌هایی که آمریکا همیشه می‌گوید من ایران را تحریم کرده‌ام در این 40 سال پس کجاست؟ این فشارهایی که از سوی غربی‌ها روی ایران می‌آید کجاست؟در ایران یک مردمی هستند پر از غرور و صلابت.جناب آقای رئیس‌جمهور سوال من این است که تحرکاتی که در مرزهای سوریه و عراق توسط نیروهای آمریکایی و تروریست‌ها از جمله داعش رخ داده است ایران این تحرکات را به چه صورت دنبال می‌کند آیا می‌شود این تحرکات را ایجاد مزاحمت به شمار آورد و آیا محور مقاومت آمادگی دارد که با سناریوهایی از این دست مواجه شود علی‌الخصوص اینکه آقای سیدحسن نصرالله نیز در سخنرانی که داشتند اعلام داشتند که هرگونه درگیری در شرق فرات ممکن است به درگیری‌های بین‌المللی بینجامد.

رئیس‌جمهور: شرایط لبنان، سوریه و منطقه و محور مقاومت شرایطش کاملا با قبل متفاوت شده است. یک تعبیر بلندی را رهبری فرمودند بر تحلیل‌شان نسبت به مسائل منطقه و فرمودند فاصله همان فاصله‌ای است که جنگ 6 روزه اعراب با اسرائیل و رژیم صهیونیستی با جنگ 3 روزه و مقاومت 33 روزه حزب‌الله با رژیم صهیونیستی این فاصله را ببینید. آنجا 6 کشور عرب با هم متحد شدند و آن شرایط پیش آمد و امروز ما شاهدیم که در جنگ 33 روزه، 22 روزه، 8 روزه، 2 روزه و در همه این عرصه‌ها می‌بینیم که امروز ابتکار عمل به دست باکفایت مجاهدین فلسطینی و لبنانی است. این را همه به آن اعتراف دارند و مقاوت در همه زمان‌های گذشته قوی‌تر است و رژیم صهیونیستی از همه زمان‌ها آسیب‌پذیرتر است. لذا این تحرکات نمی‌تواند هیچگونه خللی برای مقاومت  ایجاد کند و مقاومت امروز در مناطق مختلف وجود سیدحسن نصر‌الله وجود بابرکتی است و توانسته امروز اعتماد لبنانی‌ها اعم از شیعه، سنی، مسیحی و همه ادیان مختلف را کسب کند.

همه لبنان و منطقه به حزب‌الله اعتماد دارند. با جایگاهی که امروز مقاومت در منطقه دارد این نوع تحرکات رژیم صهیونیستی راه به جایی نخواهد برد و نشان‌دهنده این خواهد بود که رژیم صهیونیستی قدرتش افول کرده و رو به افول است جمله‌‌ای که من می‌خواهم نسبت به تحریم‌های آمریکا عرض کنم این است که در مورد پارس‌جنوبی که شما اشاره کردید این را من نمی‌گویم و سخنگوی رسمی آمریکا اعلام کرد فشار حداکثری به ایران مفتضحانه شکست خورده است لذا اگر بخواهیم جمله‌ای بگوییم که از زبان آنها حقیقت دارد همین جمله است.

فشار حداکثری وارد کردند یعنی هر آنچه از دست‌شان برآمد آوردند اما ملت ایران مقاومت کرد و آن‌ها را وادار به عقب‌نشینی کرد.

خبرنگار خبرگزاری ایکنا نیز در سوالی پرسید: آقای رئیس‌جمهور اهانت به قرآن و تکرار آن در برخی از کشورهای اروپایی به ویژه سوئد و انفعال دولت‌های این کشورها نگرانی‌هایی را به وجود آورده است پشت پرده این اتفاقات را چه می‌دانید و در صورت تکرار آن آیا احتمال واکنش متفاوت از سوی دولت وجود دارد؟

رئیس‌جمهور: مسأله اهانت به مقدسات و قرآن کریم که مورد احترام همه معتقدان به ادیان ابراهیمی است اهانت به قرآن اهانت به عیسی، موسی و اهانت به تورات، انجیل و همه مقدسات و انسان است و اهانت به آزادی است. قرآن کتاب هدایت زندگی و برنامه زندگی است. لذا؛ اهانت به قرآن و مقدسات اختلاف‌افکنی بین مسلمانان، امپراطوری رسانه‌ای و خبری دشمن تشکیل گروه‌های تکفیری گرچه جنایت‌هایی که مرتکب شده‌اند تمام این‌ها تلفات یک زنجیره هستند یعنی شما هر کدام را نگاه کنید در یک قاب‌های فکری برنامه‌ریزی می‌شوند.

این‌ها فکر کرده‌اند که در مقابل یکه‌تازی‌شان نظام سلطه فقط اسلام است که می‌تواند جلوی آنها را بگیرد لذا برای اهانت به اسلام برنامه‌ریزی کرده‌اند. تا کنون موفق نشده‌اند بعد از این هم موفق نخواهند شد و این حرکت‌ها موجب انسجام و وحدت بیش از پیش مسلمین خواهد شد و موجب توجه به آیات قرآنی خواهد شد و حتما باید از طرف ازادگان جهان محکوم شوند چون اهانت به همه مقدسات داشتند. این توطئه‌‌ای در کنار توطئه‌های دیگر است و این توطئه هم نقش بر آب شده و بیشتر نقش بر آب خواهد شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات